Elektrický vs. dieselový a plynový vysokozdvižný vozík
Ticho a žiadne emisie alebo výkon a odolnosť v teréne? Sklad plný úzkych uličiek alebo prašný dvor vo výrobe? A existuje niečo medzi? Zorientujte sa v tom, kedy si vybrať elektrický vysokozdvižný vozík a kedy radšej siahnuť po plynovom či dieselovom.

Elektrický vysokozdvižný vozík
Nulové emisie a nízka hlučnosť. Asi aj vám ako prvé napadnú práve tieto dve hlavné výhody elektrických vysokozdvižných vozíkov (VZV), ktoré z nich robia najideálnejších pomocníkov do vnútorných priestorov. Ich pohonom je najčastejšie elektromotor napájaný z akumulátorových, či čoraz viac populárnych lítium-iónových batérií a vďaka tejto čistej prevádzke bez emisií ich nájdeme napríklad v potravinárskom priemysle. Ak máte vo vašom sklade rovné a čisté povrchy, potrebujete klásť dôraz na hygienu a chcete pohon šetrný k životnému prostrediu, asi siahnete práve po nich. Vo všeobecnosti sú považované za modernú voľbu.
Výhody elektrického VZV
Ekologickosť. Elektrické vozíky nevypúšťajú žiadne emisie, čo je ideálne pre vnútorné priestory a potravinárske či farmaceutické prevádzky. Bezemisné fungovanie znamená aj lepšiu kvalitu ovzdušia a teda zdravšie prostredie pre zamestnancov. V neposlednom rade sú elektrické VZV ideálne pre firmy, ktoré dbajú na ekologickú udržateľnosť a chcú spĺňať environmentálne normy.
Tichá prevádzka. Elektrický vozík na rozdiel od toho spaľovacieho pracuje takmer nehlučne. Je teda vhodný do prostredí, kde je dôležité nízke hlukové zaťaženie – napríklad do rôznych interiérových skladov, montážnych hál, ale aj do prostredí v blízkosti obytných zón, kde platia hlukové limity, a takisto pre pracoviská, kde sa pracuje v noci.
Nižšie prevádzkové náklady. Elektrický vozík má jednoduchšiu konštrukciu ako dieselový – bez výfukového systému, prevodovky či zložitých motorových častí. Výsledkom je menej porúch, nižšie náklady na servis a opravy, a dlhšia životnosť komponentov. Okrem toho je aj samotná elektrická energia lacnejšia ako nafta alebo benzín.

Nevýhody elektrického VZV
Dlhšia doba nabíjania je relatívna. Na rozdiel od spaľovacích vozíkov, ktoré sa natankujú za pár minút, elektrický VZV potrebuje na úplné nabitie niekoľko hodín – bežne šesť až osem. To znamená, že je potrebné dôkladne plánovať pracovné zmeny a nabíjanie, aby nedošlo k výpadku prevádzky, zabezpečiť rýchlonabíjateľné stanice alebo vymeniteľné batérie.
V STILL sú však mnohé vozíky vybavené rekuperáciou, čo znamená, že pri brzdení či zjazde z rampy sa energia nezmarí, ale vracia späť do batérie. To predlžuje čas prevádzky na jedno nabitie. Vozíky STILL s lítium-iónovou batériou, ktorá umožňuje vysokú energetickú účinnosť, dokážu jazdiť až deväť hodín; v teste vydržali pracovať dokonca takmer jeden a pol dňa. Zároveň však ponúkajú aj možnosť tzv. medzidobíjania, teda sa môžu dobíjať aj počas krátkych prestávok počas pracovnej zmeny.
Vyššie počiatočné náklady. Elektrické VZV sú zvyčajne drahšie ako ich dieselové alebo LPG alternatívy. Hlavnou príčinou je cena batérií a elektroniky. Po čase sa však vyššia investícia môže vrátiť vďaka nižším nákladom na údržbu a palivo, ako sme už spomenuli vyššie.
Citlivosť na vonkajšie podmienky. Elektronické systémy a batérie môžu byť citlivejšie na veľmi nízke teploty alebo extrémnu vlhkosť, preto sú elektrické VZV určené primárne do vnútorných priestorov. Ani to však neplatí stopercentne, dnes už mnohé elektrické vozíky dokážu odolať menej náročným vonkajším podmienkam.
Dieselový vysokozdvižný vozík
Blato, voda, kamene, prašnosť, teplotné výkyvy, nonstop práca a ťažký náklad. To všetko zvládnu dieselové vysokozdvižné vozíky, ktoré – ako viete – dáva do pohybu spaľovací motor na naftu (diesel). Títo pomocníci vyzerajú často robustne, sú silní a vytvorení boli predovšetkým do náročných vonkajších podmienok. Vďaka ich vysokému výkonu sú ideálni na prevádzku v nepriaznivých podmienkach a na nerovných povrchoch, kde musia zvládnuť prenášať aj niekoľkotonové bremená. Aj preto ich nájdeme najmä v stavebníctve, veľkých logistických areáloch, vonkajších skladoch či priemyselných dvoroch.
Výhody vysokozdvižného vozíku na diesel
Vysoký výkon. Dieselové motory poskytujú konštantný a silný výkon aj pri dlhodobej záťaži. To je výhodné napríklad pri manipulácii s paletami s hmotnosťou nad tri tony, pri častých štartoch do kopca, alebo ak sa pohybujete po nerovných alebo štrkových povrchoch. S vozíkmi STILL dokážete v ťažkých podmienkach presúvať až 18-tonové bremeno.
Výdrž a odolnosť. Tankovanie trvá len pár minút a vy môžete pracovať ďalej. Dieselový VZV dokáže pracovať v zásade bez prestávky, preto je vhodný pre viaczmenné prevádzky, kde nie je čas na výpadky. Zároveň sú dieselové VZV navrhnuté tak, aby odolali mechanickému opotrebovaniu a vonkajším vplyvom. Majú odolnejšie podvozky, pneumatické kolesá a často aj krytý motor.

Nevýhody dieselového vysokozdvižného vozíka
Emisie. Dieselové motory uvoľňujú oxid uhličitý, oxidy dusíka a pevné častice, čo môže v uzavretých priestoroch bez účinnej ventilácie ohroziť zdravie zamestnancov. Preto sú dieselové VZV primárne určené do exteriéru. Avšak vďaka modernizácii filtrov sa situácia zlepšuje. Všetky modely STILL dosahujú podstatne nižšie emisné hodnoty ako požadujú zákonné predpisy, a to aj bez filtrov pevných častíc. Zároveň ale pri ich kúpe treba brať do úvahy aj neustále sprísňovanie emisných noriem.
Hlučnosť. Dieselové vozíky sú podstatne hlučnejšie než ich elektrickí kolegovia. Hluk vzniká nielen z motora, ale aj z vibrácií a výfukového systému. To môže byť problém v prostredí, kde je potrebná nízka hladina hluku alebo pri dlhodobom pôsobení na sluch obsluhy.
Vyššie náklady. Cena nafty je nestabilná a dlhodobo rastúca, zároveň je diesel závislý od trhu s fosílnymi palivami. Dieselový pohon tiež obsahuje viac mechanických častí, ktoré si vyžadujú pravidelnú údržbu, ktorá môže byť pri intenzívnej prevádzke častá a nákladná.
Plynový vysokozdvižný vozík
Akýmsi kompromisom medzi elektrickými a dieselovými vozíkmi sú vysokozdvižné vozíky poháňané skvapalneným plynom (LPG). Tieto plynové VZV si berú tie najlepšie veci z oboch predošlých typov, hoci ich nespĺňajú stopercentne. Sú menej hlučné, majú nižšie emisie a zároveň sú schopné pracovať v mierne náročných podmienkach. Často sú využívané v zmiešaných prostrediach, kde musí vozík striedať vonkajšie a vnútorné prevádzky. A keďže sú plynové VZV strednou cestou medzi dieselom a elektrikou, poďme si ich porovnať.
Plynový vozík vs. dieselový vozík
Plynové VZV predstavujú ekologickejšiu alternatívu k dieselovým modelom, keďže produkujú nižšie emisie a LPG palivo je čistejšie ako nafta. Sú teda vhodnejšie do uzavretých alebo menej vetraných priestorov, kde dieselové vozíky môžu predstavovať zdravotné a bezpečnostné riziko. Treba však dodať, že aj plynové vozíky stále produkujú určité množstvo emisií. Ich výhodou oproti dieselovým je aj nižšia hlučnosť počas prevádzky. Na druhej strane, LPG sa spotrebúva rýchlejšie, preto tieto vozíky vyžadujú častejšie dopĺňanie paliva.
Plynový vozík vs. elektrický vozík
Oproti elektrickým vozíkom sú plynové modely výkonnejšie a zvládnu uniesť ťažšie bremená. Taktiež si lepšie poradia s vonkajšími podmienkami, kde by elektrické vozíky mohli mať obmedzenia. Na rozdiel od nich nevyžadujú dlhé nabíjacie prestávky, čo umožňuje nepretržitú prevádzku. Plynové VZV sa čiastočne inšpirovali tými elektrickými aj pri svojej kompaktnejšej konštrukcii vhodnej do úzkych priestorov. Elektrické vozíky ich však jednoznačne prekonávajú z ekologického hľadiska.
Zhrňme si základné informácie do prehľadnej tabuľky.
Vlastnosť | Elektrický VZV | Dieselový VZV | Plynový (LPG) VZV |
---|---|---|---|
Výkon | Stredný | Vysoký | Stredný |
Odolnosť (terén/náročnosť) | Menej vhodný pre náročné podmienky | Vysoká – vhodný do náročných terénov | Stredná – zvláda aj mierny exteriér |
Prevádzka v interiéri | ✅ (bez obmedzení) | ❌ (emisie, hluk) | ✅ (s ventiláciou) |
Prevádzka v exteriéri | ⚠️ (len spevnené povrchy, slabšie počasie) | ✅ (vhodný do každého počasia) | ✅ (vhodný, ale menej ako diesel) |
Emisie | ♻️ Bez emisií | ❌ Vysoké emisie | ⚠️ Nízke až stredné emisie |
Hlučnosť | Veľmi nízka | Vysoká | Stredná |
Obstarávacia cena | Vyššia | Stredná | Najnižšia |
Prevádzkové náklady | Nízke (lacná energia, menej údržby) | Vysoké (palivo, častý servis) | Stredné (palivo drahšie ako elektrina) |
Servis a údržba | Minimálny, hlavne batéria | Častý (olej, filtre, motor) | Pravidelný (kontrola spaľovania a ventilácie) |
Každé prostredie kladie na techniku iné nároky a aj dve rovnaké firmy môžu pre svoje efektívne fungovanie potrebovať niečo o trochu iné. Ak potrebujete poradiť a navrhnúť riešenie práve pre tú vašu prevádzku, odborníci STILL vám veľmi radi poradia.
Kontakt
Prihláste sa k odberu našich noviniek!
Budete dostávať naše novinky a budete vždy informovaní o novinkách spoločnosti STILL.
Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.