
Energetické systémy pre intralogistiku
Pohonné systémy v intralogistike
Aký energetický systém je správny pre moju intralogistiku?
Energetické systémy pre intralogistiku pozostávajú z vozidla, nosiča energie a energetickej infraštruktúry - napr. vysokozdvižný vozík + Li-Ion batéria + nabíjačka / nabíjacia stanica.
Rozhodnutie o správnom energetickom systéme je predovšetkým o stratégii. Týka sa konkrétneho použitia, nákladov, ale aj potrebných rámcových podmienok, ako aj trvalej udržateľnosti a perspektívy klimaticky neutrálnej práce.
Pri rozhodovaní možno vymenovať päť nasledujúcich kritérií:
- Dostupnosť vozíkov: Koľko energie môže energetický systém poskytnúť a na ako dlho?
Do akej miery je prevádzková dostupnosť vozíkov obmedzená, napr. časom odstávky z dôvodu výmeny batérií, procesov nabíjania alebo údržbárskych prác? - Infraštruktúra: Každý energetický systém si vyžaduje špecifickú infraštruktúru, napr. priestor pre nabíjacie stanice, skladovanie, údržbu a úsilie potrebné na nastavenie dodávok energie.
- Investičné náklady: Náklady na uvedenie do prevádzky, napr. na batérie a zriadenie potrebnej infraštruktúry.
- Prevádzkové náklady: Priebežné náklady, napr. na údržbu a opravy, ale aj náklady na energiu a spotrebu energie.
- Udržateľnosť: Aký potenciál má ten ktorý energetický systém, ako dlho sa dá používať a do akej miery sa dá úplne vyhnúť emisiám CO2.
Porovnanie energetických systémov v intralogistike
Dostupnosť vozíka
Olovená batéria
- približne 1 vrstva v závislosti od typu vozíka a použitia
- pri vyššej spotrebe max. 5 hodín
- 8 hodín nabíjania predstavuje približne 6 hodín jazdenia
- žiadne priebežné dobíjanie > výmena batérie (5-15 min)
- vysoká náročnosť údržby
- klesajúci výkon počas prevádzky
Li-Ion batéria
- 1 hodina nabíjania predstavuje približne 3 hodiny jazdenia
- možné priebežné dobíjanie
- bez potreby údržby
- konštantný výkon počas prevádzky
Palivový článok
- 1 naplnenie nádrže predstavuje približne 8 hodín používania
- žiadne prestoje/čas nabíjania > plnenie trvá len 2-3 min
- Pravidelná údržba
- konštantný výkon počas prevádzky
Infraštruktúra
Olovená batéria
- Nabíjacie stanice
- Nabíjačky
- Vymeniteľné batérie
- Zariadenie na výmenu batérie
- Zásobníky na vodu
- Systém odsávania vzduchu
- Značné priestorové požiadavky
Li-Ion batéria
- Nízke nároky
- Nabíjacia infraštruktúra + len 1 batéria + palubná nabíjačka
- Nízke priestorové požiadavky
Palivový článok
- Palivový článok (Výmenný modul batérie)
- Plniace stanice
- Skladovanie vodíka
- Dodávka alebo produkcia vodíka (elektrolyzér)
- Možnosť využívania priestoru mimo skladu
Investičné náklady
Olovená batéria
- Nízke obstarávacie náklady
Li-Ion batéria
- vysoké obstarávacie náklady, klesajúca tendencia
- Dlhšia životnosť batérie
Palivový článok
- Vysoké investičné náklady (faktor 4 až 5 v porovnaní s olovenými batériami)
- Možnosti financovania
Prevádzkové náklady
Olovená batéria
- Energetické náklady
- Náklady na údržbu
- Náklady na výmenu batérie (čas)
- Priestorové náklady
Li-Ion batéria
- 30 % zníženie nákladov na energiu
- žiadne náklady na údržbu
- nízke priestorové náklady
- Inteligentný energetický manažment / možnosť riadenia nakládky
Palivový článok
- V súčasnosti vysoké náklady na vodík2 (10-12€/kg vodíka, od septembra 2021) > Najmä náklady na prepravu
Udržateľnosť
Olovená batéria
- Využívaná technológia
- látky škodlivé pre životné prostredie
- náročná recyklácia s vysokými nákladmi na energiu
Li-Ion batéria
- Nepretržitý ďalší rozvoj
- Očakáva sa zvýšenie efektivity a zníženie obstarávacích nákladov
- Problematické suroviny > nové zloženie v procese vývoja
- Osvedčené a testované štruktúry
Palivový článok
- Nasaditeľná technológia, ale zatiaľ žiadna zavedená infraštruktúra
- žiadne vzácne zeminy
- skutočne zelená, cez zelený vodík2
- Stále nejasný politický vývoj
Použitie a záver
Olovené batérie
Olovené batérie sú užitočné na použitie v niekoľkých vozíkoch s malým počtom pracovných hodín.
Celkovo ide o zavedený, spoľahlivý a dobre využiteľný energetický systém.
Li-Ion
Použitie Li-Ion batérií sa odporúča pri trvalo vysokých a konštantných energetických požiadavkách pri viaczmennej prevádzke.
Pri vhodnom profile použitia je tento energetický systém najvhodnejší pre životnosť Li-Ion batérie (10 rokov).
Palivový článok
Tento energetický systém je ideálny pre nepretržité, intenzívne používanie vo viaczmennej prevádzke s viac ako 1 000 prevádzkovými hodinami ročne.
Palivový článok ako najčistejší energetický systém pre pohon priemyselných vozíkov je zatiaľ málo zavedený, ale považuje sa za systém budúcnosti pre ekologickú intralogistiku.

Energetické systémy v kontexte zelenej intralogistiky
Cieľom z hľadiska intralogistiky je schopnosť riešiť prepravné úlohy s čo možno najnižšou spotrebou cenných zdrojov - teda s čo najlepším využitím kapitálu, energie, práce a času.
Z ekologického hľadiska by Európa mala byť klimaticky neutrálna najneskôr do roku 2050; Nemecko to chce dokonca dosiahnuť do roku 2045. Znamená to, že emisie CO2 sa majú výrazne znížiť.
Za účelom dosiahnutia tohto cieľa Komisia EÚ a spolkové krajiny čoraz viac zaväzujú hospodárstvo, aby k tomu prispelo prostredníctvom zákonov a nariadení, napr. prostredníctvom dane z emisií CO2, emisných certifikátov alebo dokonca zákazu spaľovacích motorov najneskôr od roku 2030.

Spotrebitelia a partneri očakávajú klimatickú neutralitu
Aj zo strany partnerov a spotrebiteľov rastie požiadavka, aby dodávateľské reťazce boli udržateľné a fungovali klimaticky neutrálne. Dodávatelia musia poskytovať certifikáty o pôvode surovín, podmienkach výroby a uhlíkovej stope. Dobrá ekologická bilancia sa stáva konkurenčnou výhodou.
Poradenstvo v oblasti energetických systémov v intralogistike
Poradenstvo v oblasti pohonných systémov od odborníkov na energiu zo spoločnosti STILL
Využite naše odborné znalosti v oblasti udržateľnej intralogistiky. Radi Vám pomôžeme pri rozhodovaní o energetickom systéme Vašej budúcnosti.
Kontakt
Kontaktujte našich špecialistov so žiadosťou o podrobnejšie informácie.
040 / 331 348
Žiadosť na: Energetické systémy pre intralogistiku
Vyplňte nasledujúci formulár. Čo najskôr Vás oslovíme.