28.01.2020

Stengel Ziegel. Tehly s „elektrickým nábojom“

Odvetvie: Stavebné materiály

Spoločnosť: Tradičná spoločnosť s viac ako 400-ročnými skúsenosťami vo výrobe tehál. Viac ako 70 zamestnancov.

Výzva: Vysoká prašnosť tehál. Preprava približne 90 miliónov tehál ročne v štandardnom formáte. Zníženie nákladov na energiu.

Riešenie: Prechod z dieselového pohonu na elektrický. Elektrické vysokozdvižné vozíky s úplne zapuzdrenou pohonnou jednotkou.

Produkty STILL: Elektrické vysokozdvižné vozíky RX 60-50, nosnosť 5 ton.

Ako jedna z prvých tehelní používa spoločnosť Stengel Ziegel na nakladanie nákladných vozidiel a odvoz hotových tehál z továrne elektrické vysokozdvižné vozíky typu STILL RX 60-50/600, ktoré pracujú čiastočne v trojzmennej prevádzke.

Prach z tehál je agresívny. Malé ostré zrnká sa dostanú aj do najmenších štrbín a pôsobia ako hrubý brúsny papier. Tehelňa Stengel v švábskom Donauwörthu to vie veľmi dobre. Negatívne to vplýva najmä na desať vysokozdvižných vozíkov, ktoré sa používajú na rýchle nakladanie kamiónov a naskladňovanie vyrobených tehál.

Od roku 2019 sú súčasťou vozového parku spoločnosti Stengel po prvýkrát aj tri elektrické vysokozdvižné vozíky. Vozíky RX 60-50/600 s nosnosťou 5 ton a vzdialenosťou ťažiska 600 mm dokázali prekonať konkurenciu. Pred rozhodnutím o kúpe výrobná spoločnosť dôkladne otestovala niekoľko predvádzacích modelov. „V každodennej praxi sa vozík STILL RX 60-50 osvedčil dokonca aj v trojzmennej prevádzke, takže jeho výkon a kapacita batérie spĺňajú naše vysoké nároky,“ potvrdzuje Johannes Stengel, ktorý vedie rodinný podnik už 17 generácií.

Luxus vďaka pokojnému chodu

Medzi mnohé výhody elektrického vysokozdvižného vozíka v porovnaní s vozíkom so spaľovacím motorom patrí plné zapúzdrenie hnacej jednotky. „Motor a prevodovka sú dokonale chránené pred prachom z tehál, čo môže mať pozitívny vplyv na životnosť a spoľahlivosť vozíkov,“ hovorí Johannes Stengel. Ďalšie pozitíva vozíka RX 60-50 sú však zrejmé od prvého dňa: To zahŕňa tichý motor bez vibrácií, ktorý výrazne zvyšuje komfort jazdy. „V porovnaní s naftovým motorom mi vozík RX 60-50 poskytuje oveľa väčší luxus vďaka svojej tichej prevádzke,“ hovorí vodič vysokozdvižného vozíka Klaus Burger, ktorý sa už rozlúčil so spaľovacím motorom vo svojom vysokozdvižnom vozíku.

Taktiež nižšie náklady na energiu boli už zrejmé od začiatku. Spoločnosť Stengel ako veľkoodberateľ profituje z veľmi nízkych cien elektrického prúdu, ktorým batérie vozíkov s kapacitou 840 Ah nabíja. „Vďaka tomu je teraz jazda v porovnaní s dieselovým pohonom výrazne lacnejšia,“ potvrdzuje Johannes Stengel. Na jednu hodinu potrebuje vozík RX 60-50/600 aj napriek klimatizácii len 12,1 kWh, takže jedno nabitie batérie vystačí približne na 1,5 zmeny alebo 12 hodín. Batéria sa potom vymení za novú, ktorá sa nabije a ochladí v nabíjačke. „Najprv sme si museli na nabíjanie trochu zvyknúť, ale po niekoľkých dňoch bol proces úplne hladký,“ hovorí Johannes Stengel, ktorý si prenajal tri nové elektrické vysokozdvižné vozíky.

Voľnobeh bez následkov

To prináša ďalšiu hmatateľnú výhodu, pretože registrované motohodiny sú dôležitým faktorom pre náklady a kalkuláciu lízingových splátok. Zatiaľ čo pri vozíkoch so spaľovacím motorom sú voľnobeh a prestoje s bežiacim motorom zahrnuté do lízingových splátok, pri elektrických vysokozdvižných vozíkoch je tento efekt úplne eliminovaný. Namiesto 1 900 až 2 000 hodín ročne u dieselového vozíka má elektrický poháňaný model za rovnaké časové obdobie pri rovnakom zaťažení najazdených len 1 400 hodín, čo je rozdiel 30 %. Túto systémovú nevýhodu vozíkov so spaľovacím motorom by mohol odstrániť systém Start-Stop známy z osobných automobilov, ktorý však nie je možné technicky realizovať. „Ak by sa dieselové motory vysokozdvižných vozíkov vypínali pri každom zastavení, turbodúchadlá by sa rýchlo prehriali,“ vysvetľuje Johannes Stengel.

Očakáva však aj pozitívne účinky používania elektrických vysokozdvižných vozíkov z hľadiska prevádzkových nákladov a nákladov na údržbu. „Pri elektrickom pohone nemusíte meniť olej, rozvodové remene ani čistiť vzduchový filter,“ hovorí Johannes Stengel a vymenúva typické položky faktúr za údržbu. K tomu treba pripočítať skutočnosť, že pri spaľovacích motoroch je výrazne vyššie riziko poškodenia motora. Vzhľadom na požiadavky na čistenie výfukových plynov sú spaľovacie motory mnohých výrobcov oveľa citlivejšie, takže k prvej väčšej poruche motora dochádza po 4 000 až 11 000 motohodinách,“ hovorí podnikateľ.

Obľúbená referencia

V spoločnosti Stengel Ziegel však prechod na elektrické vysokozdvižné vozíky s nižšími nárokmi na údržbu dlho narážal na predsudky. „Moji vodiči považovali elektrické vysokozdvižné vozíky za neflexibilné a nedostatočne výkonné pre náročné nasadenie v tehelni,“ spomína Johannes Stengel, ktorý je vo svojom odbore považovaný za priekopníka v oblasti elektrotechniky. Potom, čo sa so svojím tímom presvedčil o odolnosti elektrických vysokozdvižných vozíkov, je k dispozícii aj iným spoločnostiam ako referenčný subjekt. „Navštívili nás už z dvoch tehelní a prezerali si prevádzku elektrických vysokozdvižných vozíkov STILL na našom pracovisku.“

V budúcnosti budú takéto referenčné návštevy spoločnosti Stengel Ziegel ešte zaujímavejšie, pretože táto tradičná spoločnosť už plánuje ďalšie rozšírenie svojej flotily o elektrické vysokozdvižné vozíky. Čoskoro sa tu začne testovanie vozíkov RX 60-80 s nosnosťou 8 ton. „Môžeme tak ešte viac urýchliť nakladanie nákladných vozidiel zákazníkov,“ hovorí Johannes Stengel. Platí to najmä pre plachtové prívesy typu tautliner, ktoré sa čoraz častejšie používajú na prepravu stavebných materiálov. Používanie „vhodných“ nákladných vozidiel na prepravu stavebných materiálov s valníkovým návesom a žeriavom sa znižuje z dôvodu nákladov, čo predstavuje nové výzvy pre logistiku.

Očakávania s napätím

Na racionálne naloženie takéhoto vozidla len z jednej strany je potrebný výkonný vysokozdvižný vozík, ktorý dokáže zdvihnúť štyri palety naraz na opačnej strane ložnej plochy bez toho, aby náklad posúval po podlahe. S osemtonovým elektrickým vysokozdvižným vozíkom RX 60-80 by to nemal byť žiadny problém. V spoločnosti Stengel Ziegel už s napätím očakávajú predvádzací stroj.

Informácie o spoločnosti: Ziegelwerk Stengel GmbH & Co. KG

Stengel Ziegel je tradičná spoločnosť, ktorá sa môže pochváliť viac ako 400-ročnými skúsenosťami vo výrobe tehál. Tehelňu v súčasnosti vedie už 17. generácia a má niekoľko pobočiek. Z Donauwörthu a Neuburgu distribuuje spoločnosť Stengel Ziegel svoje výrobky do regiónov Bavorsko, Bádensko-Württembersko, Poľsko, Česká republika a Južné Tirolsko. V spoločnosti Stengel Ziegel pracuje celkovo 70 zamestnancov. Ročná produkcia je približne 90 miliónov tehál v štandardnom formáte. Portfólio výrobkov spoločnosti Stengel Ziegel siaha od klasických a lícových tehál až po inovatívne zvukovo a tepelnoizolačné tehly. Tehly dosahujú špičkové hodnoty tepelnej vodivosti a pevnosti v tlaku. Spoločnosť Stengel Ziegel dodáva aj zodpovedajúce rohové tehly, preklady, preklady na montáž žalúzií a stropné ukončovacie systémy. Sortiment výrobcu tehál dopĺňa rozsiahly sortiment stavebného príslušenstva, ako sú odmerné vedrá, miešačky malty a ďalšie nástroje.