21.10.2019

Nasadenie pri extrémnom zaťažení: Flotila vysokozdvižných vozíkov pracuje v zlievarni.

Odvetvie: Automobilový priemysel/zlievarenstvo

Spoločnosť: Približne 2 000 zamestnancov v Singene a Mettmanne pri Düsseldorfe. Obrat 550 miliónov EUR.

Výzva: Neustála modernizácia logistických procesov. Súčasná výrobná kapacita je približne 180 000 ton a viac ako 12 500 000 odliatkov ročne.

Riešenie: Dlhodobá spolupráca, optimalizácia flotily a materiálových tokov, individuálne riešenia.

 

Produkty STILL: Dieselové vysokozdvižné vozíky RX 70-50 600 (nosnosť 5,0 t), rôzne modely RX 60 (nosnosť do 5,0 t), EXV 20 Li-Ion (nosnosť 2,0 t).

Koncepcia služieb poskytovaných spoločnosťou STILL: Pohotovostné stroje, dvaja servisní technici STILL v dvoch zmenách v dielni zákazníka, pohotovosť cez víkendy na telefóne (reakčná doba 2 hodiny).

 

Možnosti pre zákazníkov STILL: Rozsah individuálnych riešení na požiadanie, napr. vozíky s otočnými sedadlami alebo kontrola prístupu k vozíkom prostredníctvom čipov RFID.

Aby spoločnosť FONDIUM dokázala v budúcnosti obstáť v silnej konkurencii v oblasti automobilových odliatkov, rozhodla sa v spolupráci s odborníkmi zo spoločnosti STILL zmodernizovať manipulačnú techniku vo výrobnom závode v Singene. STILL FleetManager poskytuje dokonalý prehľad. Celkovo sa dosiahla výrazne vyššia prevádzková dostupnosť, pričom počet vozíkov sa znížil zo 136 na 119. To viedlo k efektívnej úspore nákladov na údržbu a prevádzku. 23 strojov s bezúdržbovými Li-Ion batériami teraz pracuje aj priamo v oddeleniach s vlastnými nabíjacími stanicami. Odstránili sa dlhé trasy k pôvodne centrálnym nabíjacím staniciam a prídavné batérie na výmenu.

  

Pripravený na budúcnosť

Od založenia pobočky v Singene (Hohentwiel) v roku 1895 sa spoločnosť Georg-Fischer (GF) Automobilguss postupne vypracovala na jedného z popredných výrobcov vysoko zaťažovaných liatinových komponentov pre vozidlá. Príkladom sú brzdové strmene pre známe brzdy Knorr, náboje kolies alebo čapy náprav pre výrobcov nákladných vozidiel, ako sú Daimler, MAN, Renault, DAF alebo Volvo.

Približne 2 000 zamestnancov vo výrobných závodoch spoločnosti GF v Singene a Mettmanne pri Düsseldorfe dosiahlo v minulom roku obrat 550 miliónov EUR. Výrobný závod v Singene vyrába hlavne komponenty pre nákladné vozidlá, zatiaľ čo závod v Mettmanne vyrába hlavne komponenty pre osobné vozidlá. Koncom minulého roka v rámci úpravy produktového portfólia švajčiarskej skupiny GF v Schaffhausene prevzala tieto dve zlievarne skupina FONDIUM. GF a FONDIUM však v niektorých oblastiach naďalej spolupracujú. Manuel Veser, riaditeľ logistického centra v Singene, je optimistický: „S našou výrobnou kapacitou a objemom dodávok približne 180 000 ton ročne môžeme pomocou nášho počítačom podporovaného navrhovania a výroby dodať veľké dávky viac ako 12 500 000 odliatkov pripravených na montáž.“

FleetManager poskytuje prehľad o všetkom

Vo výrobnom závode v Singene sa pravidelne modernizujú výrobné procesy, logistické procesy a výrobné zariadenia. Veľmi dôležitým faktorom je flotila manipulačnej techniky, ktorá presne zodpovedá potrebám výroby. V piatej generácii lízingu sa flotila manipulačnej techniky optimalizuje každé štyri roky a vo veľkej miere sa nahrádza novými strojmi v rámci veľmi dobrej spolupráce medzi spoločnosťami STILL Freiburg a FONDIUM. Všetky vozíky komunikujú prostredníctvom prenosu dát GPRS a sú vybavené čipom RFID na autorizáciu prístupu. Mathis Märgner, servisný technik pre flotilu manipulačnej techniky v Singene, potvrdzuje: „Ak sa počas prevádzky vozíka prekročia nastavené hodnoty zrýchlenia, vozík môže prejsť do režimu mikropojazdu podľa nastavenia snímača zrýchlenia v záznamníku nehôd. Túto reakciu možno nastaviť nielen na škody spôsobené nárazom do prekážky, ale aj na príliš rýchlu jazdu po nerovnom teréne.“ Manuel Veser dodáva: „Už mnoho rokov zaznamenávame škody spôsobené nehodami, pri ktorých došlo k zrážke, pomocou systému FleetManager spoločnosti STILL. V prípade vozíkov aj prevádzkových prostriedkov sme spolu so spoločnosťou STILL analyzovali štruktúru poškodenia a dokázali sme identifikovať a odstrániť potenciálne zdroje nebezpečenstva na prepravných trasách vo výrobnom závode. Spolu s každoročným školením vodičov, vyplňovaním prevádzkových kontrolných denníkov a v spolupráci s odbormi sa správanie vodičov manipulačnej techniky výrazne zlepšilo. Vďaka tomu sa počet nehôd znížil približne o 80 percent.“

Transparentná biografia vozíkov tiež ukazuje, či je konkrétny vysokozdvižný vozík nedostatočne využívaný, zatiaľ čo iné vysokozdvižné vozíky vykazujú nadmerný počet motohodín. Tento záznam preto minimalizuje riziko vzniku dodatočných nákladov na údržbu a servis v dôsledku prekročenia zmluvného počtu motohodín. Okrem toho štandardizácia a optimalizácia flotily uľahčuje výmenu vozíkov medzi jednotlivými oddeleniami závodu. To vedie k lepšiemu využitiu flotily.

Súčasný stav: Skladová technológia s technológiou Li-Ion zvyšuje dostupnosť

Po prvýkrát boli jednotlivé oddelenia vybavené 23 vozíkmi s lítium-iónovými batériami. Výhody sú jasné: Vďaka samostatným nabíjačkám v oddeleniach sú teraz kedykoľvek k dispozícii aj ručné vysokozdvižné vozíky STILL EXV 20. Mathis Märgner je presvedčený o výhodách novej technológie: „Najdôležitejším dôvodom bola úspora času, pretože nie sú potrebné dlhé cesty do centrálnej nabíjacej stanice a dlhý čas nabíjania olovených akumulátorov s tekutým elektrolytom. Vďaka vlastným nabíjacím staniciam na oddeleniach môžeme počas prestávok rýchlo nabíjať stroje LI-Ion s ovládacími ojami. Už po 30 minútach dosiahnu Li-Ion batérie 50 % svojej kapacity a toto rýchle dobíjanie nemá žiadny vplyv na životnosť batérie. Ušetríme tak náklady na výmenu batérií a dlhé nabíjacie cykly, ako aj náročnú údržbu batérií s kvapalným elektrolytom v prašnom prostredí.“ Alexander Heimburger, obchodný riaditeľ pobočky STILL vo Freiburgu a vedúci projektu flotíl manipulačnej techniky, potvrdzuje: „Intenzívne rokovania a poradenstvo identifikovali potenciál optimalizácie. Okrem toho, vzhľadom na údržbu v prašnom prostredí zlievarne a potrebu neustáleho dobíjania je životnosť olovených batérií s tekutým elektrolytom len štyri roky. Z dôvodu zriedkavého a nepravidelného používania strácajú batérie s kvapalným elektrolytom pri strojoch riadených ovládacím ojom aj časť svojej kapacity. Na druhej strane bezúdržbové Li-Ion batérie presvedčia svojím konštantným napätím, t. j. plným výkonom počas extrémne dlhej životnosti. V závislosti od vybavenia a používania vozíka sa používanie technológie Li-Ion môže amortizovať po jednom až dvoch rokoch.“

Zloženie flotily manipulačnej techniky na mieru

Za posledné štyri roky pracovalo približne 50 elektrických vysokozdvižných vozíkov typu RX 60 s nosnosťou 2,5 až 5,0 tony bez väčších porúch po približne 15 000 motohodinách. Pri ťažkých odliatkoch je zlieváreň klasickým príkladom prepravy vysokozdvižným vozíkom. S 50 rôznymi nákladovými jednotkami zabezpečuje najväčší podiel materiálového toku vozík RX 60 v nepretržitej prevádzke. „Bezpečnosť je v spoločnosti FONDIUM na prvom mieste. Pri poslednej výmene vozíkov sme vozíky vybavili dodatočnou ochranou strešných stĺpikov, ochrannou mriežkou na streche kabíny a bočnými ochrannými lištami na kabíne vodiča z dôvodu poškodenia spôsobeného nárazom do prekážky. Okrem toho boli predné vysokozdvižné vozíky vybavené systémom STILL SafetyLight 4Plus, pretože štyri svetelné body označujúce smer jazdy vysokozdvižného vozíka zabezpečujú včasné vnímanie vozíkov chodcami, ktorí majú dlhší reakčný čas,“ dodáva Sascha Heim, regionálny predajca spoločnosti STILL, medzi ktorého zákazníkov patrí aj spoločnosť FONDIUM.

Pred realizáciou takýchto optimalizácií je potrebné intenzívne plánovanie a určenie konfigurácie vozíkov. Logistický tím FONDIUM potom spolu so zodpovednými osobami z príslušných oddelení podrobne vyhodnotí výsledky týchto analýz. Manuel Veser: „V mnohých intenzívnych rozhovoroch sa opakovane ukázalo, že optimálne zloženie našej flotily manipulačnej techniky sa dá dosiahnuť len vtedy, ak príslušné oblasti v oddeleniach spolupracujú. V mnohých pracovných krokoch sme v spolupráci so spoločnosťou STILL dokázali nakonfigurovať univerzálne stroje a vďaka dlhoročným skúsenostiam Mathisa Märgnera v oblasti individuálnych návrhov sme mohli nastaviť a objednať flotilu vysokozdvižných vozíkov od spoločnosti STILL, ktorá presne zodpovedala našim potrebám.“

Keď na to príde

Na prepravu ťažkých nákladov v taviarni sa používa päť robustných vozíkov RX 70-50600. Kompaktný dieselový vysokozdvižný vozík STILL kombinuje agilnú dynamiku s moderným hybridným riadením pohonu a dosahuje veľmi nízku spotrebu paliva. Predné okno pozostáva z nezakriveného tepelne odolného ochranného skla upevneného v oceľovom ráme. Na ochranu predných kolies pred iskrami sú blatníky vyrobené z kovu a svetlomety a sklápací valec sú vybavené ochrannou kovovou klietkou. Na ochranu pred teplom je nad oknom kabíny na pravej strane kabíny vodiča namontované dodatočné ochranné sklo. Celkovo bolo na vozíkoch RX 70 vykonaných približne 18 špeciálnych úprav.

Praktické a flexibilné: Prídavné zariadenia s vyklápaním

Hydraulika vyklápacieho zariadenia je tiež chránená pred iskrami a padajúcimi zvyškami odliatkov. Vyklápací mechanizmus sa dá pohodlne ovládať bez opustenia kabíny vodiča.

Ergonomický vysokozdvižný vozík s otočným sedadlom na dlhé prepravné trasy

Ďalším príkladom je na mieru prispôsobený vysokozdvižný vozík RX 60-25 s otočným sedadlom. Tri vozíky tohto typu pracujú na dlhých prepravných trasách. Vďaka 45-stupňovému natočeniu sedadla vodiča a ovládaniu dvoma pedálmi sa dosiahne ergonomická poloha sedenia pri cúvaní. To umožňuje pohodlnú vnútropodnikovú prepravu aj pri cúvaní. Vďaka väčšiemu zornému poľu je preprava bezpečnejšia aj pri cúvaní.

Inteligentná organizácia služieb a údržby

V servisnej dielni zákazníka pracujú dvaja mechanici spoločnosti STILL v dvoch zmenách od 6.00 do 18.00 hod. V ostatnom čase a počas víkendov príde servisný technik spoločnosti STILL do výrobného závodu do dvoch hodín vďaka dohodnutej službe na zavolanie. Okrem toho sú k dispozícii záložné stroje pre veľmi dôležité vysokozdvižné vozíky. „Spolu s logistickým tímom vo výrobnom závode sme vytvorili efektívne služby na mieste pomocou Shop Floor Managementu. Všetky konkrétne informácie potrebné na prácu sú jasne uvedené na tabuli. Získame tak rýchly prehľad o priebehu objednávok a servisných úloh. Túto efektívnu organizáciu dopĺňa týždenná spätná väzba,“ vysvetľuje Alexander Heimburger. Výsledkom je výnimočne vysoká dostupnosť manipulačnej techniky, ktorá sa pohybuje okolo 90 percent.

Zhrnutie

Na extrémne zaťaženie s nerovnou podlahou v prašnom prostredí zlievarne sú potrebné robustné, ergonomické, ľahko ovládateľné a pohodlne vybavené vysokozdvižné vozíky. Manuel Veser zhrnul: „Základom dobrej spolupráce so spoločnosťou STILL sú vozíky RX 60 v trvalej prevádzke. S týmito spoľahlivými prémiovými vysokozdvižnými vozíkmi máme dlhoročné dobré skúsenosti. Okrem toho sme odhalili veľké možnosti optimalizácie pomocou aplikácie STILL FleetManager a skladovej techniky s bezúdržbovými LI-Ion batériami.“